Hej på er! 
Visst är det väl alltid jobbigt att vara "den nya" på en arbetsplats? 
Man känner att man måste försäkra sig om att man tagit rätt beslut för att göra överläkaren nöjd, och liksom försäkra sig om att man är inne på rätt spår.
Den här veckan är jag på en avdelning där jag har hand om alla patienter som inkommer med kirurgiska besvär som berör nedre gastro, samt "slussen" dit patienter som ska göra elektiva operationer kommer för att skrivas in inför operation.
Jag går ju fortfarande introduktion på kirurgen men överläkaren som har hand om mig den här veckan har verkligen givit mig fria händer, vilket jag gillar. 
Jag får ta alla beslut, lösa problem och sedan stämma av med henne om det är något som jag inte känner att jag hanterar. Hon vill iprincip att enbart i akuta tillfällen kan hon bli kontaktad, annars litar hon på mig. 
Det här gillar jag, för man får bekräftelse att man liksom klarar av det här. Jag vet vad jag ska göra. Jag behöver inte kontakta henne om minsta lilla, utan hon har liksom gett mig fria händer, och när vi stämmer av på morgnarna så tycker hon att jag agerat rätt. 
Det känns bra. Den här veckan måste jag säga att fasen känns bra. 
Man känner ju till en början "har jag tagit mig vatten över huvudet? Hur fan kunde jag tro att jag skulle klara av att mästra rollen som vik inför ST inom kirurgi? 
Det är ju bara min tredje vecka och jag har varit placerad på nya avdelningar/placeringar varje vecka, men nu börjar jag verkligen känna att jag är nog faktiskt på rätt ställe. Jag klarar av det här.
Vilket är så skönt! 

Dessutom är det faktiskt en svensk student från Riga som besöker oss i några dagar och det är så himla roligt. Vi kan snacka om studier från Riga och hon är så duktig, vilket ger oss så bra rykte. 
Riga har en bra läkarutbildning, det måste jag säga. Vi vet vad vi ska göra i praktiken när vi hamnar ute i arbetslivet, och det är skönt att få det bekräftat. 

Det känns bra den här veckan, haha det var väl det jag skulle summera.

Annars har det varit en lång dag. Jag vaknade 04.40, rondade avdelningen 07.30, sedan kirurgläkarrond, röntgenrond, IVA-rond, sedan var det bara att sätta igång med allt som skulle göras för dagen.
Måste även säga att alla sköterskor är otroligt trevliga. Även om man är ung så visar de en respekt, de lyssnar på en och tycker att man tar bra beslut.
Jag trivs jävligt bra hörni, och det är så skönt! 
Kram på er.
(null)

Kommentera

Publiceras ej